Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 8 november 2016

Men det är inte nog

Det vet du. Det är inte nog, du vet. För det blir bara värre före det blir bättre. Du vet. Det blir bara värre innan det blir bättre. Om det än är att du har det besvärligt eller att du är rastlös. Om det än är att du törstar eller är oerhört trött. Det blir bara värre och det är inte nog. 

När vi sedan får det bättre så är det inte nog. Det blir bättre men för dig är det inte nog. Det blir bättre men du vill ha mer som hunden som får sin mat. Han äter tills det är slut långt efter det att han är mätt. För det finns risk att det blir värre igen, innan det blir bättre. För om det blir bättre finns risken att det kan bli värre.

Vi vet inte heller hur länge det är bättre före det blir sämre igen så bättre att se till att få det än mer bättre innan det blir sämre. För det blir aldrig nog, det kan alltid bli bättre innan det blir sämre. 

För det går inte att lita på det som är, för risken finns att det inte är kvar när jag behöver det. Det är bäst att se till att få mer innan det blir sämre igen.

Det finns strategier i oss som inte litar på det som är utan känslan är att vi behöver roffa åt oss det som kommer till oss för vi litar inte på det som är. Vi har lärt oss att det är så mycket som kan bli sämre och risken är stor att det som blivit bättre leder till att det blir sämre. Vi får inte nog att få det bättre för det kan när som bli sämre.

För mig är det behovet av bekräftelsen som aldrig tar slut. Den tar nya skepnader men behovet tar aldrig slut. Jag har känslan av att det aldrig är nog utan jag behöver fylla på och få mer innan det blir sämre. Jag söker och jag skapar för att få det jag tror jag behöver. På liknande sätt är det ibland när det gäller mat att jag äter och äter och får inte nog och att maten, som bekräftelsen bidrar till att mätta och bekräfta mig på olika sätt. Risken finns att det blir sämre därför är det bättre att inte få nog.

Kan du i dig själv se att det finns tendenser till maniskt beteende av något slag och att det i botten ligger en rädsla för att det inte kommer att vara som det är utan att det kan bli sämre varför du ser till att skapa mer än du behöver?

Idag är den dag jag känner att det är nog och jag är nöjd med det som kommer till mig. Jag behöver inte skapa mer och jag behöver inte ta den största biten utan bara vara tacksam. Det jag får är fullt tillräckligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948