Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 9 november 2016

Vad står mina känslor för?

Det blir så tydligt när känslan är ny hur den ligger och lurar under ytan. Känslor av direkt sorg, ilska, glädje, kärlek osv. Vi får lätt till gråt och skratt. Vi får lätt för att visa ilska och kärlek. Små små signaler väcker de vilande känslorna till liv. 

När det handlar om gamla känslor är det inte lika självklart. Gamla känslor har en tendens att gömma sig eller uppträda i andra skepnader. Kärleken kan bli hat. Ilskan kan bli sjukdomar och besvär. Sorgen på liknande sätt eller omsatt i andra konverterade känslor som iilska och hämnd. Känslor förkroppsligas. Tankar skapar nya känslor på gamla känslor och gamla tankar. Till slut vet vi inte vad som är reellt och vad som är fiktion. Det gamla och det nya. 

Genom egen reflektion kan vi successivt bena ut va det är för känslor vi har och vad de har för grund. Ageranden blir reaktioner och reaktioner ageranden. Förälskelse kanske inte alls handlar om personen jag är förälskad i utan bekräftelsen jag får. Jag är så arg men vad är jag är jag arg på. Jag är så förälskad men vad är det jag är förälskad i? Gammalt eller nytt, förtäckt eller direkt. 

Jag får varje dag smaka på att jag har känslor och sedan leta vad känslan är uttryck för. Hur jag identifierar mig i det och hur jag agerar och reagerar med det. 

Har du kolla på dina gamla och nya känslor, dina medvetna och omedvetna känslor? 

Idag är en dag jag känner efter vad det är jag känner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948