Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 20 december 2016

Gör mig snygg

Dagen, som i det närmaste var den mörkaste dagen på året kändes laddat med ord som trött, fult och meningslöst. Jag kände som allt jag gjorde blev fel på ett eller annat sätt. Mina känslor låg före mina tankar och mina handlingar var snabba på att supporta. Allt bekräftade egentligen vad jag känt ett tag. Jag såg det men kunde inte göra något åt det. Jag hittade en massa fel hos andra men insåg snabbt att de fel jag behövde ta hand om var mina egna. 

I bland gör jag som andra, jag går och klipper mitt hår. Oftast är det så att jag helt plötsligt känner att mitt hår är för långt och då måste jag bara gå och klippa mig. Jag har märkt att intervallen blir kortare och kortare så nu är det ca 1 1/2 mån mellan gångerna. Jag har också förmånen att ha en frisörska som tar emot mig några timmar efter att jag ringt. 

Jag brukar komma dit, sätter mig ner i stolen och tittar på mig själv i spegeln. Sedan sitter jag där och inser att det verkligen är dags att klippa mitt hår. Sällan känns jag så oattraktiv som just i dessa stunder. Jag kommer på något sätt inte undan att inte titta på mig. Jo jag vet om vi älskar oss själva så har håret ingen betydelse men det är samtidigt det som är problemet särskilt i dessa stunder. Jag ser mitt åldrande, jag ser min numera avlidna far jag ser en massa historia. 

Varje gång säger jag till min frisörska att göra mig snygg igen. Hon klipper och vi talar om en mängd viktiga saker som handlar om livet. Jag tror att vi båda har utbyte av vår träff. Vi vet på något sätt att vi gillar varandra och vi känner just i stunden kärlek till standard som vänner. Hon kommer från Iran och har en massa intressanta tankar om livet.

Hon jobbar hårt med att göra mig snygg och vi skrattar och känner kärlek i mötet. 

När jag går därifrån har jag på något sätt tagit ett rensande bad för att bli ren från styggelser som brister i självuppfattning och brist på kärlek. Jag har fått mitt hår och frisyr tillfixat och jag har fått ett utseende som jag kan acceptera, möjligtvis älska. Kanske är det min självkänsla och min vänskap jag boostar varje gång jag kommer dit och inte direkt mitt hår. Den injektion jag får sammantaget, får mig att leva upp igen.

Hur gör du när du känner att det sviktar inombords och du inte klarar av att bära upp dig själv?

Idag är en dag jag känner tacksamhet för de möjligheter som ges till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948