Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 24 december 2016

Inget behöver bli som jag önskar att det ska bli

Idag är det julafton. Många har fokus på detta även fast det för en del inte är en del av deras religion. 

Julafton är för många något magiskt. Magiskt på så sätt att julen rör om i våra sinnen. Längtan, ånger, besvikelse, förväntan, skuld och glädje. Hat, iver, lust, avkoppling, stress och katastrof. Vi berörs på ett eller annat sätt. Alla har vi beröringspunkter till julen som påverkar oss i olika riktningar. En del har mer med vår historia att gör andra har starka kopplingar till nutid.

För mig var julen en mix av olika känslor och väldigt tidigt förenat med obehag. Det blev aldrig som jag förväntat mig. När jag själv blev förälder försökte jag kompensera detta samtidigt som mina barn egentligen inte behövde kompensation utan enbart den bekräftelse de generellt behövde inte den bekräftelse jag saknade. 

Julen vill vi ska vara på så många olika sätt och med olika typer av seder allt efter vad vi själva vuxit upp med. Vad är det egentligen vi vill bevara. Rutinen som kan få oss att känna oss trygga eller jakten på det vi aldrig fick? Oavsett, påverkas många av oss starkt av julen. 

Hur påverkad är du av detta med julen? 

Idag är en dag jag är öppen för vad som helst. Inget behöver bli som jag tänker att det ska bli. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948