Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 22 december 2016

Mina attraktioner för mig och förgör mig

Jag attraheras av jul, julstämning, köpa julklappar personligt, god mat, sötsaker, ha ett arbete, vara i ett sammanhang, ha möjlighet att välja, att jag är man, vänner och gemenskap, överraskningar och att sjunga. Jag attraheras av sommar och sommarstället, jämlikhet, trygghet, skönhet och gamla bilar. Jag attraheras av Sverige och den svenska skolan dess sjukvård och att det är enkelt att ta sig till jobbet. Jag attraheras av att kunna arbeta frivilligt för andra och jag attraheras av att vara med min kompis idag 11 år. Jag attraheras av att stå och titta på hockey när han spelar och träffa hela hans familj. Jag attraheras av mina barn som kämpar för att uppnå det de vill  och deras jakt på kärlek i livet. Jag attraheras av att mina barns mammor finns där för dem. Jag attraheras av kärlek och förälskelse. Jag attraheras av att jag fortfarande känner mig ung och att jag reflekterar och känner. Jag attraheras av sällskap och samtal, lösa problem och  finnas för andra. Jag attraheras av möjligheten av att be om ursäkt och förlåta. Jag attraheras av att göra bra affärer och inte slösa. Jag attraheras av uppmärksamhet och bekräftelse. Jag attraheras av alla de möjligheter jag har. Attraktionen leder mig i alla dessa riktningar och många fler.

Men!

Jag attraheras också av kaos, osäkerhet, misstro och själviskhet. Jag attraheras av vemod och djupa dalar, ilska och reaktion. Jag attraheras av negativa tankar och problem. Jag attraheras av oro och svårigheter att förlåta mig själv. Jag attraheras till att bli pratsjuk och tråkig, petig och underlig. Jag attraheras till att bli velig och egensinnig. Jag attraheras till att bli nyfiken och bråkig, feg och rentav tramsigt. Jag attraheras till att bli lite påflugen och mästrande. Jag attraheras till att bli godtrogen och prestigekänslig till och med envis.

Allt jag attraheras till definierar mig och jag attraheras till detta av någon anledning. Jag attraheras till det jag idag attraheras till för jag vill eller i mitt omedvetna för att jag lärt mig ett särskilt beteende. En del attraktioner är bra för mig en del attraktioner tenderar att bli väldigt dåligt för mig. Attraktionen försätter mig i tillstånd av kärlek och värme eller dess motsats. Allt för att jag inne i mig söker olika typer av känslor och bekräftelser. Medvetet eller omedvetet. Det medvetna kan jag styra men det omedvetna äger jag inte förrän jag väljer att reflektera över vad som sker och minska på min egen omedvetenhet.

Vad attraheras du av? Berätta gärna, bara det att berätta är första steget till reflektion.

Idag är en dag jag tar tag i en attraktion som besvärat mig och reflekterar och söker dess motsats. Min reflektion idag är snål och byter ut den till ekonomisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948