Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 6 januari 2017

En man utan hemligheter är en fattig man

En man utan hemligheter är en fattig man. Dessa repliker hörde jag i en film som handlade om en sheriff i en småstad någonstans i USA. En man utan hemligheter är en fattig man. Vad betyder detta egentligen och är det bra att vara hemlig?

Svaret är givetvis både ja och nej.  

Är vi för hemliga betyder det också att vi inte delar med oss av oss själva till andra. Andra får gissa vem vi är och jag lovar de har åsikter samtidigt skapar det både alienation och en massa antaganden. När vi är hemliga blir vi också mindre närvarande för de människor som är viktiga för oss. Vi går och bär på en hemlig agenda. Hemlig innebär också att vi blir hemliga för oss själva. Vi får använda mer energi åt att bevaka det vi vill ha hemligt istället för att utforska vårt eget inre. Desto mindre hemliga vi är desto större chans har vi också att komma åt vårt eget undermedvetna. Saker som funna lagrade i vår kropp som delvis påverkar vad vi tänker och känner.  

Ska man då vara öppen och ärlig i allt? 

Ja ärlig ska vi vara i allt men frågan är om vi behöver vara öppen i allt. Jag menar bestämt att vi behöver ha ett visst mått av hemligheter i oss. Vi behöver ha en inre svär i oss som bara är vår egen. Detta gör oss både mer intressanta men också inte allt för åtkomliga. Det finns så mycket i vår egen fantasivärld och i våra tankar och känslor som behöver ventileras ett antal gånger innan vi berättar det för någon annan. Ibland kanske det också ska förbli vår egen hemlighet så länge hemligheten inte skadar oss. Hemligheter, som att vi skadar andra på ett eller annat sätt eller att vi undanhåller saker vi skulle behöva berätta för någon annan eller gottgöra menar jag är skadliga hemligheter. Hemligheter som handlar om våra egna fantasier kan förbli hemliga till dess att vi är trygga nog att berätta dessa eller inte berätta det alls. Vissa tror att ganska mycke av våra tankar och känslor är sådant som man ska hålla för sig själv. Här menar jag att vi gör ett misstag om vi tror detta. Dessa hemligheter ska delas med någon annan både för att få en referens till någon annans tankar och känslor men också för att just sätta ord på det vi känner och tänker. 

Jag var en hemlig man och jag trodde att det var bra. Jag märkte dock att mina hemligheter gjorde mig sårbar och ensam. Jag blev ointressant och saknade referenser till det jag tänkte eller kände. Min hemlighet skadade också andra i o m att jag bar på en hemlig agenda. Vissa hade behövt veta min agenda för att göra sin egen. Idag gör jag andra val och det har också öppnat dörren till mig själv. 

Hur hemlig är du och är det bra för dig? 

Idag är en dag jag väljer hur hemlig jag vill vara. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948