Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 28 februari 2017

Vi gör inte alltid rätt

Det är rätt, vi gör inte alltid rätt men det är inte rätt att det mest vi gör inte är rätt. För det vi gör är ofta rätt men ibland blir det fel. 

Vi har så lätt för att fokusera på de 20 procent som vi kanske gör fel och glömmer av att titta på de 80 procent som blir rätt. Många av oss gör tyvärr detta och de som säger att de inte gör det gör ett fel och det är att säga att de inte gör det för det verkar vara inbyggt i vårt system. 

Det finns något i oss som handlar om självkritik och som förmodligen handlar om vår mänskliga förmåga att gör saker lite bättre för att få ett lite bättre resultat. Kanske är det en del av varför människan  utvecklades på ett annat sätt jämfört med alla djuren i övrigt. Vi utvärderade och förfinade våra egna metoder. Detta i sig är bra men det som följer med är den självkritik vi får som gör att vi inte alltid har förmåga att vara nöjda i det vi har.  Vi är inte tacksamma och det i sin tur leder till strävan efter mer, att bli bättre och att på något sätt se vårt eget resultat som inte tillräckligt. Vi dömer oss själva i större utsträckning än vad vi kanske skulle berömmer oss själva. 

Vi behöver klappa oss på axeln och säga; - Detta är bra! - Detta gjorde du bra! - Va påhittig du är! - Va bra vi jobbade ihop! - Villen bra vänn jag är! - Jag är en trevlig kille! -  Vad tacksam jag är som har det så bra!

Hur kändes dessa repliker? Skryt? Högmod? Egoistiskt? Brist på självkritik? Kanske tycker du detta men då sitter du fast i gamla föreställningar på samma sätt som jag ibland. Gamla föreställningar om att man inte ska beröms sig själv. Egentligen är det beklagligt att vi uppfostrat och uppfostrar på detta sättet.

Jag vet att jag har varit mindre bra på att ge mina barn beröm. Det är ingen ursäkt men min förklaring är att jag i min egen uppväxt lärde mig något annat.  

Beröm föder beröm och negativ kritik föder negativ kritik. Kärlek föder kärlek, hat föder hat. Människor som får kärlek och beröm mår bättre och presterar bättre. Det är som om vi blir bättre i allt bara genom att vi vågar tillåta att saker är bra och att vi tillåter att tala om detta för oss själva och andra. 

Hur bra på en skala är du från 1- 10 där 10 är det bästa?

Idag är en dag jag ser mig själv och berömmer mig för det jag gör även i stunder jag kan ha prestera mindre bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948