Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 1 mars 2017

Den enda revolutionen

Människor kämpar för sina rättigheter, förtryck och sin frihet. Människor kämpar med sina vapen mot någon annan. Vi blir själva offer eller förövare. Striden kommer alltid att skörda offer och sällan få riktiga vinnare. Det är någon som alltid måste betala. Vi kämpar för mer land, mera tillgångar eller rätten att få bestämma.

Den riktiga och kanske enda revolutionen  är den där vi kan bemästra och förändra våra egna tankar. Det är den största och mest komplexa striden men det är först då, när vi vunnit, vi sitter på förarplatsen och verkligen styr våra egna liv. 

Man brukar säga att du kan förlora allt du äger och har i saker men ingen kan någonsin ta ifrån dig den kunskap du lärt dig. Den är för alltid din. På samma sätt är det med konsten att revolutionera våra egna tankar. Konsten att äga våra egna tankar istället för att tankarna äger oss. 

När vi själva väljer att styra de tankar vi vill ha och proportionera ut dessa i lagom antal och form samt kombinera detta med lagom med handlingar och lagom med känslor i en balans, då kan vi skörda resultatet av vår egen revolution. Då är vi fria.

Våra tankar startar redan innan vi ens kommit ut från mammas mage och påverkar våra känslor. Detta fortsätter sedan hela livet och de föreställningar vi skapar bildar karaktärsdrag där tankarna har en avgörande roll. Gamla tankar från gamla händelser som givit gamla känslor passar sällan in i nutid men ändå är det så vi lärt oss och så hjärnan fungerar. Det som vi lärt oss kanske kändes farligt då skapar fortfarande känslor som gör att vi fortsätter att uppleva det farligt idag även fast verkligheten förändrats. Vi åter känner utifrån våra gamla tankar och upplevelser. Vi glömmer ibland bort att ompröva det vi tidigare lärt oss och väljer då att leva med gammal kunskap i en helt förändrad värld. Stort som smått. 

Det är lätt att le lite och tycka att vi självklart behöver ändra våra tankar allt eftersom livet går vidare och nya rön kommer till oss, men nej så sker sällan. Vi bygger vårt liv idag på det vi lärde oss i går, sällan på det vi lärt oss idag. Vi litar mer på det som byggde vår karaktär än det som bygger vårt liv pågående liv. 

Hur många tankar är det inte som spökar i mig av det som jag mycket tidigt lärde mig och som jag varje dag behöver kämpa med. Föreställningar som hela tiden leder mig fel.

Gör du revolution i ditt liv?

Idag är en dag jag står upp för mig själv vågar pröva att revoltera inom mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948