Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 13 mars 2017

Det triggar mig och jag kan förstå

Jag har fått förmånen att ta hand om en släktforskning som gjorts på min släkt i o m ett arv jag fick. Arvet bestod i en massa timmar som lagts ned i forskning på mina förfäder och förmödrar för den delen. Jag höll på med lite släktforskning när jag var tonåring som jag också kan addera till detta. 

Att se släktträdet växa triggar igång mig. Jag märker hur jag sitter i timmar och registrerar och kan se möjligheterna att gå vidare. Jag går igång på det och har svårt att sluta. Det blir lite som en drog.

Känslan och beteendet känner jag igen. Jag känner igen detta i saker som jag engagerat mig i. Jag har alltid haft det drivet. Drivet och lusten att genomföra och komma vidare. Stimulin i att se resultat och bekräfta eller bli bekräftad. Det kan handla om arbete, bygga ett hus, ta hand om en stor båt men också i saker som varit mindre bra som otrohet och lögner. Jag drivs av bekräftelsen som får mig att prestera. Jag är evigt tacksam att varken alkohol, droger eller spel satt sig fast i mig. Jag har min bekräftelse att tampas med och det är tillräckligt tufft.

Men karaktären visar sig även på andra platser och situationer som just nu med skäktforskningen. Det blir ett projekt som allt annat blivit ett projekt som jag genomför tills jag nått målet. Ett projekt där projektet i sig är målet sällan det faktiska resultatet. Projektet blir som en relation där jakten är mer viktig än relationen som skapas. Just nu är min jakt släktskap och hur saker relaterar sig till varandra. Idéer föds, lösningar kommer till mig och jag drivs av flödet. 

När jag skriver detta funderar jag på likheterna och skillnadens mellan passion och beroende. Skillnaden är hårfin och kanske egentligen ingen skillnad alls mer än att det ena är bra och det andra kanske mindre bra. Troligen är det samma typ av karaktär i oss där vi kan känna drivet i oss att genomföra något. Drivet och påhittigheten till föda, relation eller tak för huvudet. Drivet att lyckas överleva som också komme fram i en mängd andra sammanhang, både bra och mindre bra. 

Har du driv och passion för olika saker. Är detta alltid bra för dig? 

Idag är en dag jag ska använda mitt driv till att ha en kärleksfull och bra dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948