Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 27 maj 2017

Jag vet vad som är bra för mig ändå gör jag det motsatta

Tålamod
Jag har ibland svårt med tålamod. Går det inte tillräckligt fort så kan jag bli irriterad eller forserad. Ibland leder tålamodet mig till att sluta lyssna.

Jag behöver inse och förstå värdet av tålamod. Värdet av att allt kommer att ordna sig även fast jag inte lägger mig i. Tålamod och vänta in istället för att forcera. Tålamod att lyssna in istället för att lägga orden i munnen på andra. Tålamod att inse att varje människa har en egen kraft som kommer att skapa förändring, när den tiden kommer på samma sätt som jag har min egen kraft. Tålamod att inse att världen till slut finner den givna vägen. 

Rutiner
Jag har alltid skapat rutiner samtidigt missade jag de rutiner som var läkande för mig. Jag missade att regelbundet reflektera över saker jag själv gjorde. 

Jag mår bra av rutiner och jag vet vad rutiner kan göra med mig. Jag märker hur jag omedvetet skapar rutiner just för att bli konsekvent. Rutiner som blir givna mönster för mig och som ibland kan tråka ut mig. Rutiner som bär mig framåt och får mig att få saker och ting gjorda. Rutiner som skapar en trygghet och något som får mig att luta mig tillbaka. 

Fysiken
Min stress att bli bekräftad får mig ibland att inte ta hand om min kropp. Jag äter för mycket och ibland fel typ av mat. När jag missköter min kropp både genom att inte vara fysisk och träna och när jag stoppar i mig sådant som får min kropp att inte trivas påverkar det även min kärlek till mig själv och mitt sinnestillstånd. Varje gång jag tar hand om mig fysiskt blir det så tydligt hur jag också mentalt kommer i en bättre balans.  

Närvaro
I min brist på närvaro fylls jag av min historia och gamla känslor. Jag fylls av sådant som får mig att hoppa på stigar jag inte borde vara på. Jag fylls av oro, skam och skuld. 

När jag väljer att acceptera och vara närvarande just här och nu släpper jag också tag om det som skapar obalans i mig själv. 

Älska 
Hur svårt kan det vara att bara släppa det andra matade i mig och som jag själv började tro på? När jag skapar olika uttryckssätt för att visa mig själv min egen kärlek till mig själv så släpper all skam. När jag väljer att ta in och älska varje del av mig själv just här och nu oavsett vilket tillstånd jag befinner mig i och skapar tillit till mitt intellekt, min kunskap, min egen kärlek, min kropp och mig själv försvinner alla faror och hinder. 

Acceptera och släppa taget
Jag har länge haft svårt att acceptera att min väg inte alltid är rätt väg och att min väg enbart är min väg. I alla situationer när jag kan välja att bara acceptera så som läget är kommer jag också att sluta kämpa och släppa taget om det som jag försöker att kontrollera. Jag behöver inte kämpa emot utan kan bara ta in det som just för stunden möter mig. 

Förlåta
Det finns så många att förlåta och jag tror att just förlåta andra har jag lärt mig sedan länge. Jag glömmer och i och med det förlåter jag. Det fanns och finns tre personer som jag haft svårast för att förlåta och en av dem kanske inte ännu fått hela min förlåtelse. De två första är mina föräldrar där jag känner att det inte längre finns något som skaver, de är sedan länge förlåtna. Den tredje är mig själv där jag fortfarande har en liten bit kvar. Kanske är jag själv den svåraste att både förlåta och älska. 


Tystnad 
Det är tyst omkring mig, så tyst så jag många gånger se behov av att fylla det vaccum som uppstår.  Tystandet har både ett lugn men också ett stress i sig. Samtidigt förstår jag att tystnaden är en ledstjärna. I tystnaden ligger reflektionen och min möjlighet att bli närvarande. I tystnaden kommer både lösningar och uppvaknande. I tystnaden möter jag mitt rätta jag när jag finner olika sätt att meditera. Meditera är för mig inte enbart att vara still utan det pågår även i rörelse och när jag arbetar med helt andra saker och med min kropp. 

Direkt
Jag jar beskyllts för att sakna känslor. Jag är full av känslor men har ibland haft svårigheter både att få kontakt med dem och att ge uttryck för dem. Jag behöver vara direkt. Med direkt menar jag att jag behöver tillåta mig att vara spontan. Jag behöver tillåta mig att känna. Jag behöver tillåta mig att direkt göra sådant som jag egentligen vill skjuta framför mig. Jag behöver tillåta mig att vara närvarande utan att vara beräknande och jag behöver vara tillåtande att direkt ge mig själv kärlek på olika sätt. I min spontanitet finns energi och min kraft. I spontaniteten finns också det förhastade men i kombination med balans kliver jag aldrig över till den andra mer besvärliga sidan. 

Balans 
När jag väljer att göra det som är bra för mig finner jag min egen balans där jag direkt kan känna att jag blir som en klippa stadigt jordad till moder jord. 


Hur i balans är du och vad gör du för att komma dit? Vilka är dina viktiga nyckelord för att komma dit du vill?  

Idag är en solig dag och jag sitter vid ett skär och möter min egen balans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948