Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 11 maj 2017

Minnen det bästa sättet att få ett avslut

Har du försökt någon gång att glömma ett obehagligt minne?  Hur har det gått? Inte så bra, troligen. Minnet är det viktigaste vi har både för att lära oss att överleva och hitta föda men också för att komma ihåg sådant vi varit rädda för så att vi inte utsätter oss för denna fara igen. Minnet hjälper oss att komma ihåg så att vi även fortsättningsvis överlever. Särkilt riktgt hemska saker är det därför viktigt att minnas. 

Om vi skulle försöka att glömma bort det som hänt gr vi våld på oss själva och utsätter oss för en stor risk. Därför ska vi istället för att smita förbi det som hänt och tro oss glömma se till att vi verkligen kommer ihåg det som skett, gärna i detalj. Den utsatthet vi kände då behöver vi identifiera och gör upp med. Vi behöver minnas för att kunna lagra detta på rätt plats som en kontrollerad situation istället för en okontrollerad. 

Vi kommer alltid att minnas allt men däremot inte alltid beta var vi sparat detta minne. Det är lite på samma sätt som i din dator, du sparar det på en lämplig plats med ett lämpligt namn men när du vill söka går det verkligen inte att hitta för du har sparat det med en filnamn du inte kommer ihåg och på en plats du glömt bort. Inte ens sökmotorn kommer att hitta vad det var som fanns i filen, ändå just vid en speciell situation behöver du just denna fil. Hjärnan är på samma sätt en logik som vi ibland har svårt att förstå ändå behöver vi använda den och särskilt minnas var vi lagrat allt.

När vi minns se vi chans att gör upp med det som skett genom att acceptera, inte glömma men acceptera att det skett och sortera in det under mappen "Jag har kontroll, används i nödfall". Nu vet vi var vi har det och kan plocka fram signalerna, igenkännandet, lösningen och allt annat omkring det om så skulle behövas och liknande händer igen. Om vi inte skulle ha bearbetat situationen kommer vi att bli utsatta och överraskade på samma sätt som då och kanske mer bli panikslagna eller våldsamt hysterisk istället för att använda vår nya lösning för att hantera situationen. Kontrollerat och på för oss själva bra sätt. Att acceptera är att kontrollera och att hantera en situation för att få ett avslut på händelsen men inte glömma vad vi lärt oss och var vi sorterat in det vi lärt oss och själva händelsen. 

Just därför lär jag alla mina kunder att skriva deras livshistoria just för att successivt komma ihåg vad de varit med om i livet och vad som har gjort dem till dem. Ju mer vi minns ju mer kommer vi ihåg och detta är nyckeln. 

Min blogg är ett sätt av flera att komma ihåg. Jag har skrivit min egen livshistoria och den pågår än. Jag lär mig varje dag mer om mig själv och förstår mer, genom att tala med släktingar om vem jag är och var mina beteenden kan ha sin grund. 

Jag vill påstå att det finns inget som vi inte kan lära oss att komma ihåg och sortera in i vår hjärna på ett bra sätt. 

Idag är en dag jag reflekterar som ett sätt att lära mig att minnas både det som hänt och se lösningen på det som hänt. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948