Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 13 maj 2017

Om du ska skylla någon för allt dåligt skyll då även på allt gott

Jag tror det finns mängder av situationer där vi skyller saker på andra. Sådant som hänt och sådant som varit. Vi skyller på någon annan för det vi inte fått som en intäkt att allt inte blivit som vi tänkt oss. Vi lägger skulden på någon annan utan att själva se vår egen del idet som skett eller konsekvenserna av det som skett. Vi sätter oss gärna i en defensiv ställning och pekar på den eller de som vi tycker varit offensiva. Vi samlar alla våra förväntningar som inte infriats och pekar på det som gått fel och vem eller vilka som är orsak till detta.  

I dessa situationer ägnar vi inte en endaste sekund åt att skylla personen eller personerna på allt som blivit bra. Vi fokuserar på det som inte infriats men sällan på det som faktisk infriats. Kanske är det 80/20 regeln som gäller här. 20 % har gått fel men faktiskt har 80 % blivit ganska bra eller ok. I situationer där vi som barn växer upp är det en mängd saker, kanske en oerhört stor mängd saker som just kan gå fel och så fokuserar vi på just det som kan ha gått fel. Hur rättvist är det när vi ser att det mesta samtidigt ändå verkar ha gått ganska hyfsat. 

Jag har gjort en mängd fel i livet. Hur många som helst men jag vet att jag också gjort en oerhört stor mängd saker som varit oerhört bra och som gör att jag idag kan sitta här där jag gör, ha någon stanns att bo, barn som har der bra och ett jobb som betalar mitt boende och min mat. Jag har hittat någon att leva med och jag har människor omkring mig som verkar tycka att jag är ok. 

Självklart har mina barn och tidigare partners frågor och idéer om hur det borde ha varit vilket är naturligt. En del som jag borde, vill eller har bett om ursäkt för. Sådant som jag själv inte heller är stolt över. Men samtidigt är jag övertygad om och kan själv känna att det finns en mängd saker som blivit väldigt bra. 

Om jag eller någon annan vill skylla på någon eller några som vi tycker har gjort fel och inte något som inte känns bra ska vi samtidigt skylla på de andra omkring för det som faktiskt gått bra. Vi ska ge kredit åt de som bidragit till att vi nått fram till det resultat vi kan se idag. Oftast brukar det vara en mängd sådana saker, kanske det mesta. Men det är samtidigt  så mycket enklare att vara offensiv i gnället än offensiv i berömmet. 

Vem behöver du uppskatta och berömma idag? Kanske någon som du samtidigt tidigare hyst agg till? 

Idag är en dag jag skyller min egen framgång både på mig själv och andra och inser att jag alltid har en del i det som sker oavsett om det går bra eller mindre bra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948