Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 1 maj 2017

Vissa strider är inte värda att ta

Jag tror alla tagit en mängd strider både synliga och i det tysta. Strider som vi trott varit värda att ta. Strider som kanske inte alltid eller till och med sällan egentligen fått oss att känna att vi faktiskt segrade. Vi kanske vann men förlorade ändå. 

Vissa strider är värda att ta kampen för andra är inte ens värda att starta. Striden att alltid vilja ha rätt är aldrig värd besväret tro mig det är en strid vi alltid kommer att förlora. Alla vill ha rätt och en kan inte ha rätt om allt men alla kan ha rätt i något. På samma sätt är det med striden att få ett svar på frågan varför. Frågan varför innebär att jag inte accepterat det som skett utan vi vill ha en förklaring som vi aldrig kommer att få. En förklaring som aldrig kommer att göra oss mätta. 

Det finns en mängd strider där vi vill hävda vår rätt, rätten till en ersättning, rätten till uppgörelse eller varför inte rätten till en sanning och upprättelse. Strider vi alltid kommer att förlora. Det som har skett det har skett och kanske just det att vi inte accepterar detta skapar våra strider inte det som egentligen har skett. I acceptansen ligger uppgörelsen inte i något annat. När jag accepterar kan jag också släppa och till och med förlåta. När jag förlåter vågar jag också sluta att straffa mig själv och hitta nya vägar fri från den börda jag länge burit på.

Jag vinner när jag tar hand om mig själv och är med människor som älskar mig inte minst att jag själv gör det. Kanske behöver jag byta relation. Kanske behöver jag byta plats där jag bor. Kanske behöver jag byta miljö. Kanske arbete, kanske behöver jag se över en mängd andra saker i min absoluta närhet, inte för att visa att jag givit upp och förlorat utan för att på alla sätt visa att jag älskar mig själv och att jag på detta sätt blir en vinnare.  

Det finns strider värda att ta men det finns en mängd strider inte ens värda att tänka på. 

Jag lärde mig att ta strider och få rätt i en uppväxt jag alltid kände att jag hade fel. Jag lärde mig att kämpa mot orättvisor och förtryck. Jag lärde mig att försvara de svaga. Problemet var att jag ibland tog strider andra inte ville ha eller försökte få rätt där andra tyckte annorlunda. Idag har jag taggat ner ordentligt och det känns skönt. 

Vilka strider borde du släppa? 

Idag är en dag jag vågar släppa på en mängd gamla strider kanske också nya. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948