Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 10 juli 2017

Min egen närvaro avgör allt

Vad betyder det att vara närvarande, egentligen? Det är ett himla tjat om detta. Släppa kontrollen och vara närvarande. 

För att kunna svara på frågan behöver jag sätta mig ner, sitta bekvämt, andas in och ut. Lyssna på de ljud som finns omkring mig och de dofter jag uppmärksammar. Se vad jag har omkring mig och hitta värden i alla de intryck jag får. Värden som handlar om tacksamhet att just jag kan sitta just här på denna plats och förnimma och uppskatta det som kommer till mig. Världen och jag är full av liv och intryck och det är enbart jag, för mig som kan välja att se, dofta och höra det jag vill. När jag fyller alla dessa sinnesupplevelser med sin egen kraft är det just närvarande jag blir. Närvarande är att förnimma de små intrycken och hitta tacksamhet i att få uppleva just det. 

Jag har dykarcertifikat och jagat för att se de stora fiskarna och andra djur. Desto större desto bättre. Det fanns så mycket att se och upptäcka och det stora och ibland det lite farliga var målet. Men vid ett möte med en dykinstruktör började jag förstå vad jag missat. Hon var nämligen expert på att hitta de små varelserna i vattnet. De små neonfärgade sjöhästarna och de andra enormt små djuren. Hon lärde mig att uppskatta havets hela innehåll och inte enbart det som var självklart att uppskatta. 

Så närvarande handlar om att få mig själv att komma i balans och i en takt så att jag själv hinner med att se livet som pågår utanför mig själv och välja att reflektera och ta till mig de intryck som jag själv vill ha. Närvarande handlar om att göra val och att förstå att livet är det som pågår utanför mig själv och inse att jag kan välja att vara med eller stå utanför. 

Så om jag lyckas att ha denna närvaro, vilket absolut inte är enkelt men möjligt och om jag lyckas med detta så blir konsekvens av detta att jag släpper kontrollen över det som jag ändå inte kan kontrollera. Då finns det stora möjligheter att jag kan få tillgång till ett väldigt bra liv.  Mitt eget liv. 

Bara känslan av att formulera denna blogg och dessa ord som bildar meningar jag själv kan ta till mig är en viktig närvaro för mig. I mina texter finner jag svar som jag sedan i livet kan praktisera. Jag lyckas inte alltid men har dialogen levande och väljer att aldrig ge upp. Jag är, jag gör, jag känner och jag tänker därför finns jag. Det räcker. Resten hänger på mig. Ibland räcker det med att bara vara, ibland räcker något annat. Inget är för litet eller för mycket. 

Skulle du behöva bli mer närvarande i dig själv? Eller är det så att just det du är just nu räcker precis. Varken mer eller mindre för denna du är just du just nu?

Idag är en dag jag uppskatta precis så som det är just i stunden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948