Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 12 juli 2017

Rutin är medfött

Om jag skulle ge ett ända råd just idag så är det; - Skapa bra rutiner för dig. Resten ordnar sig allt efter som.

Barn skapar egna rutiner och sin egen ordning. Barn älskar att göra samma sak om och om igen. Samma bok. Samma mat. Samma personer som ska hämta på dagis. Allt ska vara samma och det ska vara ordning. De lär sig att ställa saker i rader och skapa ordning. Detta skapa trygghet och gör tillvaron lite mer enkel. Lätt att förestå och inget att bli rädd för. Så vill hjärnan ha det och så vill vi vuxna ha det. Autistiska människor önskar det samma och där är det väldigt tydligt hur viktigt det är för att kunna skapa en lugn kontrollerad situation. 

För vuxna människor, generellt är lösningen den samma. Vi går samma väg till och från jobbet. Vi äter samma typ av frukost. Vi semestrar gärna på samma eller liknande ställen varje år. Vi äter samma eller liknande mat jul, påsk och midsommar. Vi har olika traditioner och vi trivs med dessa. Ibland försöker vi ändra på våra rutiner men ganska snabbt faller vi tillbaka igen. Vi älskar rutiner även fast vi ibland säger att vi hatar dem. 

Religionen, vilken Gud eller överhet vi än tillbedjer bygger på olika typer av rutiner och seder. Går vi och handlar vill vi rutinmässigt enkelt hitta våra varor enligt vissa rutiner. Mjölk längst in. Frukt och fel saker i början, godis sist  osv. Det så framgångsrika tolvstegsprogrammet bygger på samma principer som sedan är kopierar i andra typer av modeller allt historisk sprunget från behovet av rutiner för att skapa ordning som man känt till så långe människan funnits.

Har vi kaos i vårt liv lär vi oss att vi ska kontrollera det vi tror att vi kan kontrollera. Vi städar frenetisk. Vi tränar som en galning. Vi gör olika saker och det blir  inte sällan en besatthet, allt för att skapa lite ordning och reda i ett liv som kanske annars är i oordning.

I mitt arbete med de kunder som jag har eller har haft är det just rutiner som är en viktig del. Rutiner för att bryta gamla rutiner. Är vi beroende, oavsett vad det är; mat, sex, kemiska preparat, bekräftelse, spel eller något annat är dessa egentligen  sprungna ur gamla rutiner som behöver bytas ut mot nya rutiner. Mitt arbete handlar bland annat om att hjälpa andra att bryta gamla rutiner och skapa nya. Få människor att bryta rutiner som handlar om att känna efter och börja tänka mer. Sluta tänka så mycket och börja känna mer. Sluta känna och tänka och istället gå till handling. Bryta invanda rutiner och ersätta dess med nya rutiner som kanske fungera bättre än de rutiner vi haft. 

Gå ner i vikt handlar om rutiner. Gå upp i vikt lika så. Bli en bra förälder handlar om rutiner på samma sätt som att bli lärd. Bli en bra aktiehandlare handlar om rutiner på samma sätt som att bli framgångsrik i annat. 

Vi behöver lära oss rutiner och vi gör det av någon anledning. Skapa trygghet är en anledning. Rutinerna har kommit till för att vi ser att något fungerar och då gör vi på samma sätt igen. Dricker jag alkohol blir jag mer säker och röker jag cigaretter blir jag lugn. Flörtar jag blir jag bekräftad och tränar jag regelbundet blir jag muskulös och mer trygg samt tänker mindre på sådant som oroar mig.

Så mitt råd är att vill du förändra något ändra på dina rutiner. Gör på ett annat sätt rutinmässigt för då blir det på ett annat sätt. Vi kommer att tänka på ett annat sätt och vi kommer att känna på ett annat sätt.

Mitt nya liv har växt fram med utgångspunkt från nya rutiner på samma sätt som mitt gamla liv var byggt på rutiner. En del har jag bytt ut en del har jag kvar, några kommer jag att behöva byta ut med andra.

Hur viktigt är rutiner för dig? 

Idag är en dag jag känner att om jag väljer att kroka på bra rutiner mår jag också bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948