Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 1 juli 2017

Skulle jag kunna bli en mördare

Just tanken, skulle jag kunna bli en mördare eller en hemskt förövare som på något sätt styrs av mina inre tankar och känslor? Skulle jag kunna göra något riktigt hemskt så att jag aldrig skulle kunna förlåta mig själv?

Kanske har jag, eller rättare sagt så är det mycket troligt att jag redan gjort saker som andra skadats av. När vi människor möts blir det fel ibland och i yttersta förlängningen skadar vi andra på olika sätt mentalt eller fysiskt. Jag är en av de som skadat. En del känner jag till, annat förstår jag, en del eller kanske många situationer är jag inte själv medveten om. Kanske pågår det just i denna stund risk för att andra blir skadade av det jag gör och att jag är en del av det som sker i någon annan.

Men skulle jag kunna mörda, terrorisera och fysiskt eller psykiskt skada någon annan medvetet? 

När jag tillåter mig själv att gå ner i det svartaste och mörkaste av mig själv kan jag inte självklart svara nej på min egen fråga. Känslomässigt verkar det helt befängt men praktiskt teoretiskt skulle det kunna bli möjligt. Eller så är det så att just på grund av mina inre dolda okontrollerade känslor kan det till och med hända? I en pressad situation skulle jag kunna göra ett annat val än det jag tänker just nu och göra någont som jag egentligen inte vill. Jag skulle kunna mörda eller i alla fall döda någon annan. 

Jag tänker krig, i krig skulle jag kunna göra det även fast jag idag just nu inte kan stå ut med tanken att jag skulle göra det. Dråp som en reaktion på något, kanske men jag är samtidigt inte den som är barbarisk och slåss. Överlagt mord där jag skulle planera ett mord på någon. Nej det känns verkligen inte som att det är jag, om jag inte skulle bli psykiskt sjuk på något sätt.

Samtidigt i mitt inre pågår det dagligen mängder av tankar av olika slag inne i mig. Tankar som skapar känslor, känslor som skapar tankar. Reaktioner som lätt övergår eller som har tendenser att vilja övergå i aktioner. Tankar och känslor som skapar olika inte kaos sällan synliga utåt. 

Men något eller en mängd saker stoppar mig och ju mer jag reflekterar ju mer blir det uppenbart att mitt nya sätt att tänka aldrig ens når viljan att agera. Det gäller egentligen stort som i smått. Det finns en inte spärr och klicka som styr mig att vaka över moral och handlingar. 

I reflektionen ligger hälsan om jag laddar mig själv med ett sunt sätt att tänka. Sunt i den meningen att jag har koll på mina grundvärderingar, prövar mina tankar med andra, ser nyttan eller onyttan med mitt handlande. Ser mina konsekvenser både praktiskt och i känslomässigt, så är det just nu inte möjligt. 

Samtidigt vet jag att jag önskar att jag skulle ha gjort annorlunda i en mängd olika saker men ändå inte gjort det. Handlingar som bara blev fel. Historiskt men det kommer säkert att hända igen. Känslor som tar överhanden och låter mig styras i fel riktning. 

Så vad är möjligt eller inte möjligt när våra känslor tar kommandot. 

Vilka inre tankar går du och bär på? Känner du att du har full kontroll över dina känslor och handlingar? 

Idag är en dag jag är tacksam över att jag kan tillåta mig att tänka en mängd olika tankar och fånga upp mina olika känslor. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948