Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 28 juli 2017

Vad du gjort eller inte gjort har ingen betydelse

Vi gör en massa eller låter bli att göra en massa annat. Vi känner ånger eller glädje för det vi gjort eller inte gjort. Vi oroas eller glädjs över konsekvenserna. Känslan efteråt kan ibland bli väldigt besvärliga när vi själva insett vad vi gjort. Men som alltid det som har skett har skett och går inte att göra annorlunda. 

Vad som däremot har betydelse är vad vi gör. Gör med oss själva och gör med andra för just detta kan vi påverka i stunden. 

Visst har jag ångrat mängder av sådant jag gjort. Jag har ångrat så jag hatat mig själv. Jag har förbannat mitt agerande och jag har under väldig långt tid, kanske redan som barn föraktat mig själv för mina egna handlingar även de handlingar eller konsekvensen av brist på handlingar som jag själv inte var orsak till eller hade ansvar för. I den soppan har jag själv ibland bekräftat den känsla jag haft av mig själv genom att bli den som begått handlingar som jag verkligen haft ansvar för.  Låter det komplicerat så är det för att det är komplicerat men än mer viktigt att göra klart för sig själv. Inte för att förringa utan för att förstå och därmed inte lägga allt för stor börda på mig själv och samtidigt för att själv kunna förlåta. 

Det är de handlingar jag gör, även de mot mig själv som räknas oavsett om det är tänkta tankar, känslor eller direkta handlingar. Det är i mitt görande jag skapar det möjliga. 

Och jag vet.

Jag vet att det alltid finns nya handlingar att göra. Ny handlingar skilda från de gamla och skilda från min egen historia eller historiska arv. Det finna allt nya handlingar att göra som kan ta oss själva och våra relationer till andra nivåer. Inte fyllda av hämnd eller hat. Inte fyllda av skam eller skuld. Inte fyllda av hämnd eller nya vedergällningar.  Bara fyllda av kärlek. Kärlek till främst mig själv men givetvis också till andra. 

Det räcker inte med att tänka. Det räcker inte med att känna. Det behöver handlas. Kärlek som behöver ges. Ursäkter som behöver formuleras till andra eller förlåt som behöver uttryckas på något sätt. 

Det är i dessa handlingar saker kan förändras.  

Finns det saker som du skulle behöva göra men inte gjort men som du länge tänkt eller känt? 

Idag är en dag jag får ett uppvaknande i vad jag själv ofrivilligt tagit på mig.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948