Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 1 augusti 2017

Lyckan ligger inte i målet

Är det något jag har förstått så är det insikten av det faktum att målen som jag nått inte är min lycka. Det har varit så uppenbart, när jag nått de mål jag så mycket kämpat för så har också glädjen avtagit. Jag har varit tvungen att inse att jag strax efter jagat andra nya mål. Så har det varit när det gäller kompisrelationer och så har det varit när det gäller partnerrelationer. Just partnerrelationer i sig är detta väldigt tydligt och jag har talat med mängder med män omkring just detta. När jakten väl är över och männen inklusive mig själv fått den partner vi jagat efter så är också en del av lusten borta. Det blir som vi mer går igång på jakten än att nå själva målet och behålla bytet. 

Det finns en trigger i att ta sig till målet.  

Jag har byggt hus och jag har fantastiska ställen att vara på. Jag har så jag klarar mig och jag kommer inte att lida någon nöd om det inte är så att jag blir sjuk på något sätt. Men ändå när jag sitter med allt detta som jag behöver så är jag ibland ändå inte riktigt nöjd. Jag känner lust för mer, bättre, snyggare, häftigare och mer eftertraktat. Jakten på att nå det perfekta. Jag blir inte riktigt nöjd och vill kämpa efter mer. 

Jag jämför och jag söker, jag drömmer och jag fantiserar. Jag söker efter mer som om jakten i sig är målet och inte själva målet. En vänner sa till mig för inte så länge sedan att han slutat med att jaga nya mål och att han insett att målet i sig är att leva i nuet och att vara tacksam för det som han har. Detta mål är evigt och verkligen svårt att nå samtidigt som han märkte att när detta blev hans mål blev också hans liv lugnare, mer harmoniskt och i balans. 

Jag antar att du som jag är lite beroende ibland av att slösurfa på internet och så särskilt på Blocket och Hemnet. Surfa och kolla runt efter drömmar. Ofta inser jag att jag efter ett tag egentligen inte behöver något mer och att jag har det ganska bra. Vad ska jag med ett nytt hus till eller ett nytt projekt? Vad ska jag med en ny pryl? Drömmar och nya mål kanske egentligen mer är ett sätt att stilla min oro och min inte nöjd faktorn. 

Så fundera ytterligare en gång vad det är du vill med de mål du sätter. Visste ska du sätta dina mål men fundera på vad dina mål är en lösning på. När detta blir klart för dig då kanske detta i sin tur kan innebära att du behöver sätta andra  ta mål. 

Det blir ingen cabriolet eller veteranbil. Det blir ingen egen strandtomt eller skogsmark. Det blir inga andra typer av jobb och en mängd  med pengar på banken. Det är inte där min lycka bor. Min lycka bor i att leva här och nu och leva i en bra balans. Min lycka är att vara tacksam för det jag har och den jag är. 

Vad är det du inte behöver och vad är det egentligen du verkligen behöver?

Idag är en dag jag är tacksam för att jag själv kan bestämma precis vad jag vill t.o.m att vara tacksam för det jag har. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948