Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 27 februari 2018

Allt kommer att föra oss till en yttersta punkt

Vi kanske försöker förändra både oss själv och även andra. 

Vi kämpar efter att känna någon slags gemenskap eller gärna få andra att instämma i vår egen syn på livet och det som sker.

Åsikter som vi vill dela. Fakta om rätt och fel. Övertramp eller känsla av något som starkt berör vårt inre.

Är den vi mötet vän eller fiende. 

Vi vill omvända och likrikta.

Några av oss till och med känner ansvar för andras utveckling och förändring.

Ibland befinner vi oss i ett beroende som tyvärr utvecklas åt ett håll vi inte önskar. 

Vi får konsekvenser som är utöver det vi först inte förstått.

Men vad det än är kommer allt till slut till den punkt där ett beslut behöver fattas. Ett beslut att fortsätta eller göra ett avsluta. 

Världen består inte av lika utan många gånger av olika. Olika åsikter. Olika känslor. Olika kulturer. Olika historia.  Olika politiska åsikter och ideal. Olika syn på människors rättigheter och lika olika. Olika Egon med var och en sin egen agenda. Olika öppna sår som inte läkt. Olika närvaro. Olika erfarenhet. Olila sorg. Olika skam. Olika skuld. Olika färg. Olika folkslag. Olika språk. Olika utseende. 

Vi refererar var och en av oss till vår egen historia och våra egna vanor. 

Vi är olika i vår liket och det får konsekvenser. Olika något bra även fast vissa verkar tror att olika är både onödigt och till och med farligt. 

Men olika kan också leda oss i riktningar, känslor och tankar vi inte önskar. På ett sätt som leder oss fel och får oss att förminska oss själva eller inte göra de val som tillåter oss att vara sköra. 

När vi kommer till den punkt,när vi behöver göra ett tydligt val kan det även innebära att vi behöver avstå sådant vi älskar. 

Det handlar om mig eller dig. Det handlar om överlevnad eller att störta ner djupt i en avgrund. 

Ska jag leva eller ska jag dö.

Plötsligt säger du;- Nu är du lite för känslig!

Jag faller platt. 

Jag inser att tidpunkten har kommit där fler offer inte finns att skörda. 

Punkten är kommen. Nu är det slut. Nu vill jag inte mer. 

Det är slut. 

Jag gick för långt, troligen för att jag följde en egen hemlig agenda. 

Skadan har inträffat och jag behöver rädda mig upp ur vaken. 

Jag tog för stor risk och klev ut på en för tunn is. Många såg det jag först såg nu, när allt var för sent. 

Jag skickar såren och reflekterar jag inventerar min del och väljer nya bollar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948